STRATÉGIAI PARTNERÜNK A KULCS PATIKA! KLUB KÁRTYÁNK ELÉRHET? ORSZÁGOS HÁLÓZATÁBAN! Kattints!

Szia! Belépsz vagy Regisztrålsz?
A Doman-Delacato módszer egy terápiás kezelés, 1955 és 1960 között fejlesztették ki elsősorban agysérült gyerekek számára. Ebbe a kategóriába tartozik minden olyan gyermek, akiknek agyi funkcióival kapcsolatos problémái vannak, beleértve pl. a Down-szindrómás gyermekeket is. A különleges, gyorsított tanulási programnak köszönhetően ,,csodák kezdtek történni”: sok béna, agysérült gyermek tanult meg járni és futni, tornázni.
A Doman-Delacato módszer egy terápiás kezelés, 1955 és 1960 között fejlesztették ki elsősorban agysérült gyerekek számára. Ebbe a kategóriába tartozik minden olyan gyermek, akiknek agyi funkcióival kapcsolatos problémái vannak, beleértve pl. a Down-szindrómás gyermekeket is. A különleges, gyorsított tanulási programnak köszönhetően ,,csodák kezdtek történni”: sok béna, agysérült gyermek tanult meg járni és futni, tornázni.

Glenn Doman vezette a kutatást, majd körbeutazta a világot, hogy megfigyelhesse a különböző nemzetiségû sérült gyerekeket. A célja az volt, hogy felfedezzék, hogyan fejlődik az agy, és hogy milyen szerepet játszik a környezet az agy fejlődésében. Később már nem csak a sérült, hanem az ép gyerekekre is alkalmazta ezt a metódust, bebizonyítva, hogy az agyi funkciók korai stimulálása, a gyermekek kezdetektől fogva való tanítása által kis zseniket nevelhetünk. E cél elérése érdekében fejlesztette ki a gyorsított tanulási programot a szülők számára és számos könyvet is írt a témáról. Úgy vélte, hogy a tanítás korai életkorban való elkezdése az első öt évben nagyban növelheti a gyerekek IQ-ját.
 
A Doman-módszer az olvasást és a matematikai készségeket alapozza meg kártyák segítségével. A kártyák meg is vásárolhatók, de akár otthon is elkészíthetők. A nagy kártyák elején képek láthatók, a rá vonatkozó információk a hátsó felükön olvashatók, pl. a kép egyik felén egy tyúk látható, a másik oldalán pedig a megnevezése, és 1-2 jellemző tulajdonsága. A csecsemők és gyermekek minden életkorban szívesen nézegetik, egyúttal tanulnak általuk.
 
A módszer szerint az egymás után felmutatott kártyák ugyanarról a témakörről szóljanak. A képek nagyméretûek és pontosak, ne pedig stilizáltak legyenek. Egy kártyát csak rövid ideig, általában egy másodpercig nézzen a baba. Ez azt jelenti, hogy a kártyát gyorsan meg kell mutatni és csak egy tényt hozzáfûzni egy időben. Ha az látjuk, hogy csökken a gyerek érdeklődése, nem képes koncentrálni, akkor hagyjuk abba. A tanulást soha nem szabad kényszeríteni, különben nem lesz szórakoztató és eredményes. Csak akkor szabad belekezdeni, ha a gyerek fogékony hangulatban van. Ne próbáljuk tanítani őt, ha fáradt, beteg, vagy rosszkedvû.
 
A kártyákat érdemes időről időre megújítani, hogy a gyerek mindig újabb és újabb dolgokat tanulhasson meg.
 
A Doman-módszer hazánkban még kevéssé elterjedt és elismert. Hosszú távú hatása kevéssé bizonyított, sokak szerint iskolás koruk végére eltûnik az az előny, amit az ezzel a metódussal oktatott gyerekek szereztek babakoruktól kezdve. Azonban az kétségtelen, hogy az együtt töltött minőségi idő felnőttnek és gyereknek egyaránt a hasznára válik.

AjĂĄnlĂł