Amit az ĂŠletbe pakolsz, azt kapod vissza. Amit mĂĄsnak adsz, azt esetleg egy harmadik valakitĹl kapod vissza, de visszakapod. KivĂŠtel nĂŠlkĂźl mindig igaz. EzĂŠrt nem mindegy, hogyan is viselkedsz az emberekkel.
A Doman-módszerA Doman-Delacato módszer egy terápiás kezelés, 1955 és 1960 között fejlesztették ki elsősorban agysérült gyerekek számára. Ebbe a kategóriába tartozik minden olyan gyermek, akiknek agyi funkcióival kapcsolatos problémái vannak, beleértve pl. a Down-szindrómás gyermekeket is. A különleges, gyorsított tanulási programnak köszönhetően ,,csodák kezdtek történni”: sok béna, agysérült gyermek tanult meg járni és futni, tornázni. A Doman-Delacato módszer egy terápiás kezelés, 1955 és 1960 között fejlesztették ki elsősorban agysérült gyerekek számára. Ebbe a kategóriába tartozik minden olyan gyermek, akiknek agyi funkcióival kapcsolatos problémái vannak, beleértve pl. a Down-szindrómás gyermekeket is. A különleges, gyorsított tanulási programnak köszönhetően ,,csodák kezdtek történni”: sok béna, agysérült gyermek tanult meg járni és futni, tornázni. Glenn Doman vezette a kutatást, majd körbeutazta a világot, hogy megfigyelhesse a különböző nemzetiségű sérült gyerekeket. A célja az volt, hogy felfedezzék, hogyan fejlődik az agy, és hogy milyen szerepet játszik a környezet az agy fejlődésében. Később már nem csak a sérült, hanem az ép gyerekekre is alkalmazta ezt a metódust, bebizonyítva, hogy az agyi funkciók korai stimulálása, a gyermekek kezdetektől fogva való tanítása által kis zseniket nevelhetünk. E cél elérése érdekében fejlesztette ki a gyorsított tanulási programot a szülők számára és számos könyvet is írt a témáról. Úgy vélte, hogy a tanítás korai életkorban való elkezdése az első öt évben nagyban növelheti a gyerekek IQ-ját. A Doman-módszer az olvasást és a matematikai készségeket alapozza meg kártyák segítségével. A kártyák meg is vásárolhatók, de akár otthon is elkészíthetők. A nagy kártyák elején képek láthatók, a rá vonatkozó információk a hátsó felükön olvashatók, pl. a kép egyik felén egy tyúk látható, a másik oldalán pedig a megnevezése, és 1-2 jellemző tulajdonsága. A csecsemők és gyermekek minden életkorban szívesen nézegetik, egyúttal tanulnak általuk. A módszer szerint az egymás után felmutatott kártyák ugyanarról a témakörről szóljanak. A képek nagyméretűek és pontosak, ne pedig stilizáltak legyenek. Egy kártyát csak rövid ideig, általában egy másodpercig nézzen a baba. Ez azt jelenti, hogy a kártyát gyorsan meg kell mutatni és csak egy tényt hozzáfűzni egy időben. Ha az látjuk, hogy csökken a gyerek érdeklődése, nem képes koncentrálni, akkor hagyjuk abba. A tanulást soha nem szabad kényszeríteni, különben nem lesz szórakoztató és eredményes. Csak akkor szabad belekezdeni, ha a gyerek fogékony hangulatban van. Ne próbáljuk tanítani őt, ha fáradt, beteg, vagy rosszkedvű. A kártyákat érdemes időről időre megújítani, hogy a gyerek mindig újabb és újabb dolgokat tanulhasson meg. A Doman-módszer hazánkban még kevéssé elterjedt és elismert. Hosszú távú hatása kevéssé bizonyított, sokak szerint iskolás koruk végére eltűnik az az előny, amit az ezzel a metódussal oktatott gyerekek szereztek babakoruktól kezdve. Azonban az kétségtelen, hogy az együtt töltött minőségi idő felnőttnek és gyereknek egyaránt a hasznára válik. AjĂĄnlĂłGYORSKERESĹmom ON boardbabamama CSOMAG #mindengyermekegyenlĹ babamama CSOMAG - TĂMOGATĂI PROGRAM #mindengyermekegyenlĹ Napi |
|